Middle Lagoon: walvissen en makrelen - Reisverslag uit Broome, Australië van ReeuwijkDownUnder - WaarBenJij.nu Middle Lagoon: walvissen en makrelen - Reisverslag uit Broome, Australië van ReeuwijkDownUnder - WaarBenJij.nu

Middle Lagoon: walvissen en makrelen

Door: ML

20 Augustus 2014 | Australië, Broome

Vandaag gaan de jongens de zee op met Fisherman Dave. Hopelijk zullen zij ons voorzien van een heerlijk avondmaal. Zover is het echter nog niet. Ondanks de afspraak dat we om 8.30 zouden vertrekken, moet Dave eerst nog effe wat klusjes doen. We wachten en wachten... Eindelijk is het zover! Andrew, Jasper en Dirk gaan aan boord van het kleine bootje gewapend met werphengels en handlijnen. Om 11 uur worden zij afgewisseld door Olivier en Max in de volgende baai. Wij rijden daar alvast naartoe om te zwemmen. Daar zien we allemaal dolfijnen zwemmen en even later..... een walvis! Vlakbij de kust, duidelijk zichtbaar met het blote oog. We besluiten naar de rotspunt te rijden zodat we de walvis nog beter kunnen zien. Terwijl we dat doen zien we nog veel meer walvissen! Een moeder met baby zwemt vlak langs. We kunnen het gesis van het spuitgat duidelijk horen. Onbeschrijfelijk gewoon. We kunnen er geen genoeg van krijgen en lunchen op de rotspunt met door Sas op de motorkap klaargemaakte zalmwraps. Veel later dan afgesproken zien we het bootje van Fisherman Dave naderen. Dirk en Jasper hebben makrelen gevangen en nog een andere vis. Ze hebben de walvissen op 10 meter afstand van het bootje gezien! Ook zwommen er allemaal dolfijnen met de boot mee. Nu stappen Olivier en Max aan boord en gaan Jasper en Dirk de vissen schoonmaken. Dat blijkt een veel leuker klusje dan gedacht en de mooi gesneden moten gaan in zakjes de koelkast in. Wij vermaken ons met zwemmen, schelpen zoeken en borrelen op het strand als Olivier en Max terugkomen. Zij hebben wel vissen gevangen, maar die waren te klein om te houden en moesten weer terug. Volgens Dave zijn zij getuige geweest van de geboorte van een walvis. Het kleintje sprong en dartelde rond de vissersboot. 's Avonds maken de jongens de gevangen vissen klaar: smullen!