Naar Katherine - Reisverslag uit Darwin, Australië van ReeuwijkDownUnder - WaarBenJij.nu Naar Katherine - Reisverslag uit Darwin, Australië van ReeuwijkDownUnder - WaarBenJij.nu

Naar Katherine

Door: ML

25 Juli 2014 | Australië, Darwin

Om 7 uur opgestaan voor de eerste opbreek-sessie. Hoe lang zullen we er over doen? Nou, dat ging behoorlijk vlot: in 1,5 uur waren vier tenten, 9 tasssen en 2 jeeps
ingepakt. Na een heerlijk ontbijt, verzorgd door S. konden we op weg naar onze eerste stop van de roadtrip: Katherine. Een reis van 270 km. Onderweg hebben we een uitstapje gemaakt naar Adelaide River, waar de krokodillen uit de rivier springen. Vanaf een grote boot konden we dit zelf zien. Natuurlijk sprongen die beesten niet uit zichzelf, maar
werd hen een smakelijk hapje buffalo voorgehouden met een hengel. Supertoeristisch maar wel spectaculair. En een beetje eng; je mocht namelijk niet van de ene kant van de boot naar de andere kant lopen: dan zou de boot om kunnen kiepen. Brr. Er ziten namelijk honderden zoutwaterkrokodillen in die rivier.... We leerden heel veel over deze gezellige dieren:
Ze kunnen 4 uur onder water blijven. Voor elke krokodil die je zíet, zijn er 5 tot 10 die je níet ziet. Een krokodil kan 12 maanden zonder eten. Ze zijn namelijk aartslui en gaan zeer economisch om met hun energieverbruik. Een stukje krokodillenleer (buik) van 1 cm2 kost 80 dollar. Naast krokodillen zagen we ook talloze roofvogels die ook wel zin hadden in buffalo. Bij het uistappen moesten we in het midden van de pier lopen. Sinds kerst woont er namelijk een vrouwtje onder.

Na een stevige rit kwamen we in de loop van de middag aan in Katherine. Eerst langs de Hobbit garage want de airco van één van de jeeps heeft het begeven. Niet echt lekker bij 30 graden.
De camping is prachtig: we staan aan de rand van een gigantisch open veld waar in de verte de kangaroos langshoppen. Wat een ruimte!
We eten onder de vijgenboom (mét vleermuizen). Dirk en Jasper hebben een buitenslaapplek gemaakt van spanbanden tussen de twee auto's. Benieuwd hoe lang ze dat volhouden!